media

Аз избирам да се храня здравословно

 

 

След като сме поставили началото на нашето пътешествие, наречено спорт, нека поговорим и за храненето.

 „Нека храната бъде нашето лекарство, а лекарството наша храна.„

 

Не се притеснявайте, няма да Ви кажем:

 Не яжте шоколада в шкафа или не пийте в горещите летни дни чаша студена бира.

 А заедно ще разберем богатството на храната и ползите от правилното хранене.

 

 

Какво представлява здравословното хранене ?

 

Това е балансираното, питателно, разнообразно консумиране на продукти от различни групи.

Факт е, че 80 % от фигурата на човек се дължи не на усилени тренировки или строги диета, а на здравословно хранене.

 

 

Групи храни :

 

 

 

·         Протеини или белтъците: Те помагат тялото да расте, да се развива и възстановява.

 

Протеини са :

 

Животински продукти:

 

o  месо и месни продукти

o  Мляко и млечни продукти

o  Риба и морски дарове

o  Яйца

 

 

Растителни продукти:

 

o  Бобови култури

o  Ядки

o  Семена

o  Житни култури

 

·         Въглехидрати – едни от основните източници, чрез  които тялото си набавя енергия.

Те осигуряват горивото на нашия организъм.

 

Това са плодове, сладки изделия, сладолед, захарни пръчки, пълнозърнести култури, мюсли и други.

 

Добрите въглехидрати, тези, които бързо се обработват от организма са:

o  Пълнозърнести култури като ечемик, елда, булгур

o  Пълнозърнеста пшеница или други пълнозърнести хлябове

o  Кафяв ориз

o  Плодове и зеленчуци

o  Боб, леща, грах

o  Пълнозърнесто мюсли

 

·         Мазнини – един от основните градивно елементи на човешкия организъм  и важен източник на енергия.

Те могат да са такива, които да избягваме : трансмазнините, това са тези, които се съдържат в кроасани, сандвичи, тестени изделия, кексове, вафли.

Но има и такива, които са полезни:

Зехтин, риба, авокадо, ядки, семена, яйца, кисело мляко, шоколад и най-вече черен шоколад, маслини

 

·         Фибри – в хранително отношение те са вид въглехидрат, получен от растителни храни. Изключително важни за детоксикацията на организма, за разграждането на захарите, дори за контролиране на апетита.

 

Такива са: плодове, зеленчуци, варива, ядки.

 

·         Минерали – витамините в човешкия организъм

Тяхното приемане е необходимо за насърчаване развитието на здрави кости.

 

Най- важните от тях са :

 

o  Калций – богати на калций са мляко и млечни продукти, сьомга, броколи

o  Йод – в готварската сол

o  Желязо – спанак, леща, тофу, боб

o  Магнезий – анасас, соя, ръж, овес

o  Цинк – говеждо месо, свински бут, кашу, свинско филе

o  Фосфор – месо и млечни продукти

 

Но как, кога и в какви пропорции да се приемат продуктите, зависи от това какви са целите, които сме си поставили: дали искаме да отслабваме, да се стягаме или за мускулна маса.

 

НЯКОЛКО ЛЕСНИ ПРАВИЛА:

 

 

 

1.       Нека има месо на масата ни, но чисто като например риба или други морски дарове.

Не е задължително всеки ден, но полезно е поне веднъж в седмицата да се консумират.

2.       Зеленчуците са наши приятели, нека ги опознаем и обикнем

3.       Пълнозърнести храни, вкусни са, нали ?

4.       Да не забравяме ядките, но сурови

5.       Водата – на последно място, но не на последно по-важност. Нормално и здравословно дневно приемът на вода да е от 2.5 до 3 литра на ден, а защо не и с резен лимон или краставица.

 

Не е сложно, нали ?

А и ние от екипа на Fitshape.bg сме с Вас, винаги и на всяка крачка, докато не стигнем крайната цел.

 

И да не забравяме:

Нека се погрижим за тялото си, защото то е единственото място, в което трябва да живеем!!!

 

 

Корабчето ни вече започна своя ход.

Попътен вятър !!!